top of page

תכנית המשכיות העסקית (BCP)

בשנים האחרונות נדרשת סדרת דרישות מצד חברות בינלאומיות, רגולטורים בארץ ובעולם ולקוחות בכלל, במסגרתן נדרש ארגון להיערך למצבי חירום או משבר.

הסיבות רבות ומגוונות אולם בראשן עומדת התלות הגבוהה בשרשרת האספקה חיצונית והצורך החזק של ארגונים תעשייתיים במיוחד באספקה אמינה ועל פי מועדים נדרשים.


תמונה של מחברת עם תכנון שבועי

השם הנבחר קצת מפוצץ -

תכנית המשכיות עסקית - BCP - Business Continuity Plan

לא להתבלבל, אין מדובר רק בהערכות לחירום. היערכות לחירום משמעה תכנית מענה למצב חירום וזאת איננה המשכיות עסקית. לחלוטין לא. הערכות לחירום הינה פרק אחד מתוך כמה בתהליך הכנת הארגון להמשכיות עסקית.



לשם כך נשאל קודם מה זאת בכלל המשכיות עסקית ?

המשכיות עסקית (Business Continuity) היא יכולת של ארגון להתמודד עם מצבי משבר ברמה נדרשת ומוגדרת מראש.


ההמשכיות עסקית עוסקת בכמה מצבי משבר:

  • מצב מלחמה

  • מצבי חירום בשרשרת אספקה

  • מצבי חירום במערכות מידע

  • בטיחות עובדים

  • מצבי חירום סביבתיים

  • שריפה

  • ועוד


השאלה הבאה הגדולה למה בכלל לקיים את זה ומי צריך את זה?


לשם הבנה טובה יותר נשתמש בזווית ראיה מכיוון שונה- הלקוח.

נתייחס למספר סוגי לקוחות אשר בכל מקרה מדובר בארגונים וחברות ולא לקוח קצה בודד:

  • רגולטור

  • לקוח עסקי בחו"ל

  • לקוח עסקי בארץ

רגולטור

בשנים האחרונות החלו רגולטורים בכל רחבי העולם לבקש הערכות מסודרת של ארגונים למצבי חירום.

בארץ ידועה דרישת רשות החברות הממשלתיות, המפקח על הביטוח, המפקח על הבנקים, פיקוד העורף, כיבוי אש, תקנת הבטיחות ועוד. בחו"ל –SEQ, רשויות למיניהן ועוד. גופים אלו דורשים מענה למצבי חירום מכיוונים שונים ותחת אכיפה כזאת ואחרת.

בתחום הרגולציה חלה במקרים רבים אחריות אישית על מנכ"ל ובעלי תפקיד אחרים בארגון לקיום הוראות הרגולטור שאי קיומן עלול להביא את האחראי למקומות לא נעימים עד לתביעות ופלילים.

תקנים סביבתיים ותקני בטיחות כמו 14001 ו-18001 דורשים גם הם דרישות הערכות לחירום אולם למצבים ספציפיים על פי אופיים של התקנים.


לקוח עסקי בחו"ל

זהו אולי הלקוח המרכזי אליו מכוונת תכנית המשכיות עסקית.

הלקוח בחו"ל רואה חדשות, CNN, BBC והוא רואה מעל שלושה שבועות של טילים על ישראל והוא יודע שהמפעל באשקלון ושומע שיש בעיות ובנוסף גם מקבל עדכונים מהספק בארץ ומבין שמשהו לא טוב קורה.

נכון, הספקות מגיעות במועד כרגע, אבל הוא כבר מתארגן והוא מסיק ומבין שלספק כזה קיימים סיכונים, הוא נמצא במקום לא הכי בטוח בעולם- ולך תוציא את המחשבה הזאת ממנו.

ואם להיות הוגנים באמת לעיתים אמנם קורות בעיות, עובדים לא תמיד זמינים לחלוטין במצבי חירום, אספקות לא בטוח מגיעות כשגרה, חוסר חלקים ועוד

ומי שחושב שמנהלי רכש ושרשרת אספקה אצל הלקוחות לא אומרים לעצמם יש כאן פוטנציאל לבעיה, טועה ועוצם עיניים.

כמו שמערכות הרכש שלכם משקללות כל מיני פרמטרים ולא תמיד רק כסף, גם מחלקות רכש ומנהלי שרשרת אספקה ברחבי העולם מסתכלים על פרמטרים שונים ויכולת האספקה בחירום היא קריטית בעיניהם.

מי שמעוניין בחיזוק לתובנה זאת, מומלץ שיכנס לאתרי הספקים של חברות גדולות באירופה וארה"ב וימצא שם דרישות רבות בנושא תחת הכותרת DRP, Business Continuity, emergency Response Plan ועוד שמות משמות שונים.


לקוח עסקי בארץ

כאן יש רווחה. כולנו באותה צרה ומגלים הבנה כך שניתן בהחלט לומר שיש אחווה. אולם זה אינו סותר את הדרישה להכנת תכנית הערכות לחירום על ידי לקוחות גדולים לכל מיני מצבים.

זכרו , זה שהלקוח ידידותי לא אומר שהוא יוותר ויצמצם את דרישותיו. אולי גם עליו לוחצים לקוחות בחו"ל?


אז מה עושים ואיך מתחילים?

תכנית המשכיות עסקית מלאה לארגון (Business Continuity Plan - BCP) הינה תכנית מורכבת ואיננה זולה להכנה ולכן קודם כל בוחנים סטאטוס.

מתחילים בביצוע אבחון- gap analysis. בדיקה זריזה יחסית, זולה ופשוטה לקבלת תמונת מצב ומשמעויות בפני מה אנחנו עומדים ומה דרישות הלקוח.

אחרי האבחון ניתן בהחלט לשבת ולהחליט אם ואיך מתקדמים.

Komentáře


bottom of page